“Teek it easy”

Bij niet elke tekenbeet is antibiotica nodig

Regelmatig bellen mensen over tekenbeten. Er is ongerustheid want niemand wil tenslotte de ziekte van Lyme oplopen. Toch is paniek niet nodig. Als je weet waarop je moet letten is niet bij elke tekenbeet antibiotica aangewezen. Behandelen we iedereen die gebeten is, dan zal de Lyme-bacterie (Borrelia Burgdorferi) op termijn niet meer gevoelig zijn voor de antibiotica die we hiervoor gebruiken.

Bij een enkele beet door een teek is de kans op besmetting met Lyme klein. Bij risicogroepen (mensen die heel veel in de natuur vertoeven zoals boswachters en jagers) zal een besmetting eerder op de loer liggen. Als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd is de kans op besmetting verwaarloosbaar.

Maar wat als je het niet weet hoe lang het beestje er heeft gezeten? Afwachten en de plek van de beet in gaten houden (tot drie maanden na de beet) en letten op griepverschijnselen is nog steeds een goede mogelijkheid. De huiduitslag die wijst op Lyme heet Erythema Migrans. Het is een ring die steeds groter wordt met een opheldering in het centrum (zie foto). Als je dit ziet, neem dan contact op met de huisarts. Alleen roodheid rond het bijtwondje komt veel voor en wijst dus niet op Lyme.

Onze richtlijn zegt:

• Wanneer de kans op lymeziekte klein is zoals wanneer de teek korter dan 24 uur op de huid heeft gezeten, heeft behandeling geen zin.
  • Een kuurtje vermindert het risico op lymeziekte wanneer, voor zover bekend, de medicijnen binnen 72 uur na het verwijderen van de teek wordt gegeven.
  • Het alternatief om af te wachten en goed op te letten op ziekteverschijnselen en te behandelen als die zich voordoen is een verantwoord alternatief.

Tenslotte: bloedonderzoek naar de ziekte van Lyme is lastig. Als de uitslag positief is dan is de ziekte van Lyme niet zeker. Maar als de uitslag negatief is is een besmetting toch mogelijk. Conclusie: geen paniek, goed opletten en zo nodig overleg met de huisarts. Voor meer info: https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeethttps://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-tekenbeten-en-lyme