Beste patiënt,
Wij willen u informeren over enkele veranderingen in onze praktijk. Wilt u uw mailadres aan de praktijk doorgeven? Voortaan berichten wij over veranderingen via de mail.
Waarom is aanpassen nodig?
De zorgvraag in onze praktijk neemt toe. We hebben extra dokters, assistentes en praktijkondersteuners ingezet en meer spreekuren toegevoegd. Toch blijft het druk. Dit komt door:
- Patiënten komen sneller naar de huisarts dan vroeger.
- De bevolking vergrijst, meer ouderen blijven langer thuis wonen en hebben meer zorg nodig, ook omdat er minder verpleeghuizen zijn.
- Er zijn meer patiënten met psychische klachten door maatschappelijke ontwikkelingen en bezuinigingen in de GGZ.
- De huisarts neemt steeds meer taken over van het ziekenhuis.
- Consulten duren gemiddeld langer, waardoor we minder patiënten per dag kunnen helpen.
- Het is drukker aan de telefoon.
- Door belastingregels is het lastiger om waarnemende dokters te vinden voor vakanties.
Hoe lossen we dit op?
De Landelijke Huisartsenvereniging pleit voor kleinere praktijken met meer tijd per patiënt, wat toenemend knelt omdat de inkomsten niet stijgen, maar de kosten wel. Wij plannen meer tijd in voor het spreekuur maar we gaan ook anders werken zodat we de zorg goed en beschikbaar houden op de lange termijn. In de loop van 2025/2026 zullen we daarom de telefonische beschikbaarheid van de assistente en de openingstijden van de balie aanpassen. We starten nu met aangepaste spreekuren in de schoolvakanties. We blijven daarbij inzetten op goede huisartsenzorg met een vast team.
Wat betekent dit voor u?
- Afspraken in schoolvakanties: Soms moet u langer wachten als uw huisarts op vakantie is. We werken minder met invaldokters, zodat u vaker een vast gezicht ziet. De week van 3 maart zijn er daarom minder spreekuren.
- Spoedgevallen: Bij spoedeisende klachten kunt u altijd bij ons terecht. Voor niet-spoedeisende klachten vragen we u te wachten tot u, na de schoolvakantie, bij de eigen huisarts terecht kunt.
- Twijfel over spoed? Onze doktersassistente helpt u inschatten of een afspraak nodig is.
- eConsult: Niet spoedeisende vragen stelt u eenvoudig via het patiëntenportaal op onze website. Zo hoeft u niet te wachten aan de telefoon.
- Telefonisch zijn we bereikbaar van 8.00-10.00u, 10.30-12.00u en van 14.30-16.30u. De balie is gesloten van 12.00-13.30u
Houd onze website in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
Pierre Gijsbers
Marloes van den Sigtenhorst
Heleen van Vugt