Hitte en medicijnen

De komende periode wordt er warm weer voorspeld. Zeker als u wat ouder bent, is het belangrijk om te weten wat u beter wel en niet kunt doen bij warm weer. Ook voor baby’s, peuters en kleuters is het goed om op extra warme zomerdagen wat regels in acht te nemen.

Warm weer / hitte kan klachten veroorzaken, zoals:

• heftige transpiratie, vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn
  • huidproblemen, zoals verbranding, jeuk en uitslag met blaasjes.

Bij oververhitting en uitdroging komen er klachten bij als: spierkramp, misselijkheid, braken, uitputting, extreme moeheid en slapte, verwardheid, flauw vallen en soms zelfs bewusteloos raken.

Op zeer warme dagen lopen de volgende mensen meer risico:

• mensen ouder dan 65 jaar
  • kinderen jonger dan 15 jaar. Vooral kinderen jonger dan 2 jaar.
  • mensen met een chronische aandoening, bijvoorbeeld diabetes mellitus of een ziekte van het hart, de bloedvaten of de nieren.
  • mensen met overgewicht
  • mensen die bepaalde medicijnen gebruiken
  • mensen die veel alcohol drinken of drugs gebruiken.
  • mensen met een verstandelijke beperking
  • mensen met een slechte lichamelijke conditie

Wat kunt u zelf doen?

• Drink genoeg. Zorg dat u minstens 2 liter vocht per dag drinkt, ook al heeft u geen dorst. Plast u minder dan u normaal doet? Of is uw urine donkergeel? Dan kunt u het beste wat extra water drinken. Neem een fles water mee als u een paar uur op pad gaat.
  • Geen alcohol drinken is het beste voor uw gezondheid. Drinkt u toch alcohol? Drink dan niet meer dan 1 glas op een dag en niet iedere dag.
  • Houd uzelf koel
    Draag dunne kleding. Blijf in de schaduw. Neem een koel (voeten)bad of koele douche. Of leg af en toe een natte handdoek in uw nek. Slaap onder een dunne deken.
  • Bescherm u tegen de zon met zonnecrème, zonnebril, lichte kleding en een pet of hoed. Zonnecrème beschermt niet tegen de warmte.
  • Beperk lichamelijke inspanning ’s middags. Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen, wandeling of sport.
  • Houd uw woning koel
    Voorkom opwarming van uw woning met zonwering, een ventilator of, als u dat heeft, airconditioning. Zorg voor ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Zet als het koeler is ’s ochtend of ’s avonds ramen en deuren open voor frisse lucht.

Wanneer contact opnemen bij erge hitte?

Spoed: Neem direct contact op met de huisartspraktijk of huisartsenpost als u 1 of meer van deze klachten heeft bij erge hitte :

• U gaat zich suf voelen.
  • U bent in de war.
  • U heeft het gevoel dat u gaat flauwvallen.

Neem dezelfde dag contact op met de huisarts als u klachten heeft van:

• uitdroging. Bij uitdroging heeft u 1 of meer van deze klachten:
    • 8 uur lang niet plassen
    • droge mond en tong
    • hoofdpijn
    • diepliggende ogen
    • snelle ademhaling
    • snelle hartslag
    • koude armen en benen
    • meer dan 1 kilo gewichtsverlies per dag
  • oververhitting. Bij oververhitting heeft u 1 of meer van deze klachten:
    • spierkramp
    • misselijkheid, braken
    • uitputting of heel erge moeheid met slapte

Neem ook contact op met de huisarts als u misschien uitdroogt én 1 of meer van deze ziektes heeft:

• een nierziekte
  • hartfalen
  • suikerziekte (diabetes).

Bel ook uw huisarts als u misschien uitdroogt én 1 of meer van deze medicijnen gebruikt:

• Medicijnen bij depressie of angst (SSRI zoals citalopram, fluoxetine , paroxetine , sertraline )
  • medicijnen bij suikerziekte, zoals metformine of een SGLT2-remmer ( dapagliflozine , empagliflozine, canagliflozine )
  • Plaspillen of medicijnen tegen hoge bloeddruk.
  • Pijnstillers zoals ibuprofen , naproxen of diclofenac (NSAID)