Heeft u diabetes (suikerziekte) en wilt u meedoen met de Ramadan?

Vrijdag 1 april begint de Ramadan. De Ramadan is een belangrijke maand voor u. Er verandert veel in deze periode, zoals de tijd waarop u opstaat, de etenstijden, het aantal maaltijden, de hoeveelheid koolhydraten. Hierdoor is de kans groot dat uw diabetes ontregeld raakt:

• U krijgt makkelijker een lage bloedsuiker. Dat komt doordat u de hele dag niet eet en drinkt. Een hypo kan gevaarlijk zijn.
  • U krijgt makkelijker een te hoge suiker als u na een dag vasten veel eet en veel zoete producten eet.

Het is daarom belangrijk dat u tijdens de Ramadan extra op uw bloedsuiker let:

• De eerste vier dagen van de Ramadan iedere dag ( soms 4x per dag) een vingerprik
  • Daarna iedere week een dagcurve (4x per dag vingerprik)
  • Bij klachten altijd een controle van de bloedsuiker met een vingerprik
  • Als de bloedsuiker onder de 4 komt dan moet u stoppen met vasten. Als de bloedsuiker boven de 18 komt, moet u minder eten en een paar bekers water drinken. Neem in beide gevallen contact op met de huisarts of de huisartsenpost.

Diabetes is een chronische ziekte. Wist u dat mensen met een chronische ziekte en medicatie krijgen niet mee hoeven te doen aan het vasten? Wilt u dat toch doen, overleg dan met de praktijkondersteuner over hoe dit veilig kan, over aanpassing van de medicatie en over een veilig eetpatroon van iftar tot suhoor.

Meer informatie over Ramadan en Diabetes vindt u op de volgende websites:

https://www.youtube.com/watch?v=auWJN_Ix_ko: Film over Ramadan in Turks

https://youtu.be/kah4oDjIIHo Film over Ramadan in Arabisch-Marokkans

Wij wensen u een fijne en gezonde Ramadan!