Het komt vaker voor dat men moet wachten op een afspraak voor het spreekuur. Ook bij telefonisch contact met de praktijk, staat u soms een tijd in de wacht. Misschien vaker dan u gewend bent of prettig vindt. Dit komt omdat de zorg is veranderd in de afgelopen jaren.
Waarom is dat zo?
We doen er alles aan om de drukte te voorkomen. Bovenop de normale bezetting aan doktersassistentes zetten we steeds meer personeel in, om u op tijd te kunnen helpen met uw vragen, ook in de langdurige zorg de we leveren. Niet alleen zijn hier extra doktersassistentes voor nodig, er zijn ook steeds meer praktijkondersteuners die taken van de huisartsen overnemen. Er werkt nu ook een praktijkmanager in de praktijk, iets wat vroeger door de huisarts zelf “erbij gedaan werd”. En er is uitbreiding in de bezetting van de huisartsen.
We doen er alles aan om u zo goed mogelijk zonder lange wachttijden te helpen.
Waarom zijn er nu dan toch nog steeds problemen?
Dat heeft een aantal oorzaken.
- Patiënten bezoeken nu sneller de huisarts vanwege kleine klachten dan vroeger. ‘Googelen’ en sociale media spelen hier een belangrijke rol in.
- Veel mensen mogen en kunnen niet ziek zijn vanwege hun werk, dus ziekte moet snel over zijn en patiënten hopen dat de huisarts daar een oplossing voor heeft.
- We zien meer psychische problemen, wat meer tijd kost.
- We zien steeds meer maatschappelijke problemen bij kwetsbare mensen na jarenlange afbraak van voorzieningen.
- We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat meer mensen gemiddeld steeds ouder worden met bijbehorende gezondheidsproblemen.
- Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts.
- Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen, blijven langer thuis of in kleinschalige wooneenheden wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden.
- Al met al komen we met tien minuten per consult vaak niet meer uit. Dat betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien.
- Door de afgelopen Covid jaren is de drukte op de praktijk enorm toegenomen.
- Er is een groot gebrek aan personeel, het ziekteverzuim is toegenomen waardoor we niet altijd voldoende personeel in kunnen zetten. Dit is een landelijk probleem, wat ook bij ons speelt.
We hebben als beroepsgroep hier inmiddels uitgebreid aandacht voor gevraagd, met onder andere een landelijke actiedag; https://www.lhv.nl/nieuws/actiedag-huisartsen-vrijdag-1-juli-meer-informatie/
Wat kunt u zelf doen om ons te helpen?
- Bestel uw medicijnen via het patiëntenportaal op de website of maak gebruik van de herhaalservice van de apotheek. Informeer hiernaar bij uw apotheek.
- Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts.nl of een van de andere geadviseerde sites
- Download de app ‘Moet ik naar de dokter’ en raadpleeg deze voordat u belt. Kijk bijvoorbeeld ook op de internetsite thuisarts.nl. Deze site is gemaakt door artsen en biedt betrouwbare informatie. Het kan u voorbereiden op een consult of biedt wellicht voldoende informatie om een consult overbodig te maken. U kunt hierna beter met de dokter van gedachten wisselen, omdat deze informatie is gebaseerd op onze manier van werken. Een manier van werken die is ontstaan door decennia aan wetenschappelijk onderzoek en ervaring.
- Blijf alstublieft vriendelijk voor elkaar en ook voor onze collega’s, die altijd het beste met u voor hebben en hun best doen om er iedere dag voor u, en onder alle omstandigheden te staan en zorg te leveren.
Ondanks het feit dat de rek er bij de huisarts soms echt uit is, blijven wij staan voor goede zorg door de juiste persoon op het juiste moment! Mocht u soms wat langer dan u gewend bent, moeten wachten op een afspraak of aan de telefoon dan vragen we vriendelijk om uw geduld. Misschien dat deze informatie hierbij dan een beetje helpt.